Header afbeelding
Zuideinde 80 1511 GH Oostzaan

Medische informatieverzoeken

Wij krijgen steeds vaker en steeds uitgebreidere verzoeken om toelichting van medische informatie  en/of medische voorgeschiedenis van derden, dit gaat vanzelfsprekend ten koste van tijd die wij besteden aan onze primaire taak: het leveren van huisartsenzorg.

Om deze toestroom te kunnen blijven voorzien van antwoord stellen wij hier duidelijke regels en voorwaarden aan.

 

Medische informatie ten behoeve van bijvoorbeeld keuringen, verzekeringen en arbeidsgeschiktheid

  • Een ondertekend toestemmingsformulier van de patiënt waaruit duidelijk blijkt dat deze toestemming geeft en ook op de hoogte is van de vraagstelling die aan de huisarts wordt gesteld, is een primaire vereiste.
  • De vraagstelling dient voort te vloeien uit de eigen bevindingen in de anamnese en eventueel het lichamelijk onderzoek van de bedrijfs- / keuringsarts waarbij helder geformuleerd dient te worden wat deze bevindingen zijn en waarmee de gevraagde informatie van toegevoegde waarde is voor de besluitvorming van de arts. Het gaat hierbij dus om vragen die objectief aan de hand van het dossier te beantwoorden zijn.
  • Over lopende behandelingen in de tweede lijn doen wij geen uitspraken omdat wij veelal niet op de hoogte zijn van de laatste stand van zaken, ook hierover kunt u het best de specialist zelf raadplegen.

De veelal standaard vragen als: wat zijn uw bevindingen, wat is uw diagnose en behandelplan, zijn zaken die de patiënt uitstekend zelf kan vertellen. Hierover is informatie van de huisarts van geringe toegevoegde waarde.
Vragen over het te verwachten beloop zullen in principe  niet worden beantwoord, aangezien dat nu juist de vraag is die de keuringsarts dient te beantwoorden vanuit dienst expertise.
Wij beschouwen medische informatieverstrekking als een zorgvuldig proces tussen artsen. Dus de patiënt hoeft hier niet actief bij betrokken te worden. Wij stellen patiënten indien nodig zelf op de hoogte of bespreken de antwoorden die we versturen als wij dat nodig achten. De patiënt moet niet als boodschapper fungeren; dit kan de relatie tussen arts en patiënt negatief beïnvloeden.

 

Medische informatie ten behoeve van juridische bijstand

  • Het recht op inzage in het medisch dossier patiënten wordt veelvuldig misbruikt in adviezen door diverse instanties zoals sportscholen, gemeentes, werkgevers etc. Daarom verzoeken wij juristen die onze patiënten bijstaan een ondertekend verzoek om informatie aan ons op te sturen. Wij vinden het prettig dat hierin duidelijk vermeld wordt dat u de belangen van onze patiënt behartigt.
  • Ten gunste van de leesbaarheid willen wij graag goede specificering van inhoud van de gevraagde gegevens van het medisch dossier.
  • Er zullen geen vragen worden beantwoord. Enkel relevante delen uit het medisch dossier worden verstrekt.
  • De gevraagde delen van het medisch dossier kunnen worden overgedragen door overdracht op een verpakte, ongebruikte usb-stick, vanzelfsprekend kosteloos. Op papier is een mogelijkheid maar heeft niet de voorkeur. Het digitaal versturen is een optie als we zeker kunnen zijn van de veiligheid van deze weg én met toestemming van patiënt.